چگونه در یک سخنرانی اضطراب خود را مدیریت کنیم؟

مدیریت اضطراب در سخنرانی

مدیریت اضطراب در سخنرانی


چگونه در یک سخنرانی اضطراب خود را مدیریت کنیم؟

1. تمرین
یکی از نگرانی های ما در مورد سخنرانی این است که صدایمان چگونه به نظر می رسد. ساده ترین راه برای حل این مشکل تمرین زیاد است. جلوی آیینه بایستید و با خود متن سخنرانی را تمرین کنید، حتی می توانید از خود فیلم بگیرید که بعد از تماشای آن نقاط ضعف خود را اصلاح کنید.

2. تصور موفقیت
قبل از شروع به سخنرانی اول باید تکنیک غلبه بر اضطراب را یاد بگیرید. یکی از کلیدهای مدیریت اضطراب، تصور موفقیت است. بجای اینکه مدام تصور کنید که در سخنرانی ناکام مانده اید و دیگران شما را مسخره می کنند، به این فکر کنید که جمعیت از سخنان شما به هیجان آمده اند! اینگونه افکار منفی رفته رفته جایگزین افکار مثبت می شود.
واقعا از چه می ترسید ؟! شاید فکرکنید اگر در یک جمع سخنرانی کنم قطعا از اضطراب می میرم!
آیا واقعا می میرید ؟! قطعا نه !
پس به جای اضطراب، انرژی خود را صرف ارائه بهترین سخنرانی ای که در توان تان است بکنید.

3. استفاده از واکنش تمدد اعصاب
دکتر هربرت بنسون می گوید وقتی ترس تنش بدن را افزایش می دهد می توانید با واکنش های فیزیکی، بدن خود را آرام کنید.
کلید اولیه واکنش تمدد اعصاب شامل فعال کردن عناصر زیر است:
الف) حالت راحت
ب) مشغول کردن ذهن با گفتن کلمه یا عبارتی معنادار
ج) محیطی ساکت
د) تنفس عمیق و آگاهی منفعل

4. مراقبه هدایت شده
اگر شما ترس عمیق و درونی را تجربه می کنید، تصور آنی موفقیت کمی دشوار است. با مراقبه ی هدایت شده می توانید از هفته ها و ماه ها پیش خود را آماده کنید و عنصر کلیدی تصور موفقیت را در خود نهادینه کنید.
حال در تمرین مراقبه، فرد یاد می گیرد که چطور کل بدن را شل کند، ذهن خود را خالی کند و بر آگاهی و توجه و تنفس خود تمرکز کند. در طول مراقبه فرد شاید تصمیم بگیرد به مدت 10 الی 20 دقیقه سکوت کند یا اینکه ساعت ها بر روی یک موضوعی تمرکز کند. هر آنچه که فرد برای مراقبه خود انتخاب می کند به نیت و سطح علاقه و اشتیاق او بر می گردد.
مراقبه حتی این امکان را دارد با جایگرینی افکار منفی به افکار مثبت، نگرش شما را تغییر دهد. در مراقبه سودی که حاصل می شود بستگی به آن چیزی دارد که فرد به دنبالش بوده است.
یک راه حل موثر و بدون نیاز به دارو این است که اگر فرد دچار غم و اندوه است می تواند با گوش دادن به یک موسیقی آرام بخش، طی مراقبه ای هدایت شده، به آرامش برسد.

¤ نتیجه گیری
قبول کردن این واقعیت شاید دشوار باشد، اما گاهی پیش می آید که سخنرانی خوب از آب در نمی آید و شما همچنان اضطراب دارید.
حال قبلا هم پرسیده شد، آیا این اتفاق شما را کشت ؟! دوباره می گویید نه ! گاهی باید نتیجه سخنرانی را صرف نظر از اینکه چقدر خوب یا بد بوده است بپذیرید.
هر سخنرانی، تمرینی است باری سخنرانی های بعدی تان، این شما هستید که نقاط ضعف خود را تشخیص می دهید و برای آنها تلاش می کنید.

آموزش

دیدگاهتان را بنویسید